Suit Supply Parool

dit-zijn-de-meest-controversiele-abri-campagnes-van-suitsupply_crop1000x500

Suit Supply: Stuitend Seksisme of Sluwe Salespromotie?

Als voormalig veelbelovend reclamestrateeg, nu al jaren seksuoloog NVVS bij Rutgers èn man erger ik me mateloos aan de posters van pakkenzaak Suit Supply.

In de discussie over deze campagne gaat het vooralsnog alleen over de afbeelding van vrouwen. Maar gladde jongens die strak in plakpak van blote borsten roetsjen; hoeveel volwassen mannen zullen dit een verheffend beeld van hun sekse vinden? En met in het achterhoofd het felle maatschappelijke debat over “mannelijke vluchtelingen die met hun tengels van ónze vrouwen moeten afblijven”; wat voor een boodschap geeft Suit Supply hen met de advertentie waarin een pakkenman de billen van een model beroert? Dat het niet alleen de ‘de testosteronbommen uit het Oosten’ zijn die dat flikken maar ook de doorsnee gladde Nederlandse man in confectiepak? Wees dan ècht dapper en maak een campagne waarin macho’s in Suit Supply Style op het Keulse Domplein worden omsingeld, betast en in elkaar gemept door een bende vrouwen!

Natuurlijk uit Suit Supply-baas Fokke de Jong in elke discussie zijn – ongeloofwaardige – verbaasdheid over de ophef rond deze ‘totaal verkeerd begrepen’ campagne. Alsof ieder ander achterlijk is en denkt dat succesvolle marketeers als hij ècht zo naïef te werk gaan!

Zijn communicatiejongens en –meisjes zullen ongetwijfeld beweren dat de campagne een uiting is van de ‘productbeleving’. Verwijten van stuitend seksisme worden door Fokke gepareerd met simpele dooddoeners als ; ‘die mannen zijn tot kinderen gereduceerde poppetjes’ en ‘seksisme veronderstelt ongelijkheid. Die is er hooguit de andere kant op’.

Het is dit soort schijnheiligheid dat mij het meeste stoort aan deze en andere campagnes van Suit Supply. Verdomd goed weten dat dergelijk provocerende afbeeldingen veel ophef veroorzaken. Met alle extra – gratis! – media aandacht en naamsbekendheid als geschenk. En deze stupide, helaas nog steeds effectieve “sex sells”- mentaliteit verhullen met wollige verhalen over ‘omgekeerd seksisme’.  Terwijl een wereldwijd succesvolle modezaak als geen ander iets kan doen om uitingen van mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit meer diversiteit en diepgang te geven. Werkend voor Rutgers in Nederland en ver daarbuiten merk ik dat juist dit kan bijdragen aan sociale en seksuele gelijkwaardigheid voor iedereen – jong, oud, man, vrouw en trans.

Wat doen we ertegen? En, nog belangrijker, willen we daar de tijd en energie aan besteden? Het massaal negeren van de campagne, de winkels en het verzwijgen van de naam Suit Supply is natuurlijk de meest envoudige en effectieve reactie.

Maar je kunt zo’n puberaal rellerige campagne ook gebruiken om je eigen mening weer eens te ventileren; modebewuste, èchte mannen met brains en – vooruit… – ballen kopen geen plakpakken van Suit Supply!

Of je zou – in lijn met de communicatiestrategie van Suit Supply – veel plezier kunnen beleven aan provocerende en historisch getinte grappen die verwijzen naar de initialen van deze confectiefabriek. Kwetsend? Tja, als je de knipoog niet wilt zien…

Suit Supply houdt zich van de domme maar bedient zich sluw en voor eigen gewin van eeuwenoude seksistische en schadelijke stereotypen. Met technisch gezien mooie foto’s maar inhoudelijk zo creatief en plat als kroeghumor van vlak na het laatste rondje.

Van een modern, wereldwijd succesvol Nederlands bedrijf zou je in deze tijd meer sociale ondernemerszin mogen verwachten. Maar, om af te sluiten met een laatste flauwiteit, welllicht is dat niet realistisch voor een bedrijf dat is opgebouwd door iemand met als voornaam Fokke…

Yuri Ohlrichs, seksuoloog NVVS, Amsterdam

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *